2013. szeptember 13., péntek


SSanghwaejom – Frozen Flower - koreai film 2008 by Corot

Rendezte: Yoo Ha
Főszereplők: Jo In Sung, Ju Jin Mo, Song Ji Hyo
Műfaj: történelmi dráma, akció


Nem vagyok különösebb rajongója az ázsiai filmeknek, a Frozen Flowerbe is csak véletlenül, netes barangolásaim közben futottam bele. Rögtön megakadt a szemem a mutatós plakáton és némi utánaolvasásnak köszönhetően a tartalom is felkeltette az érdeklődésem.

Sovány tapasztalattal rendelkezem a koreai filmművészet terén, de a címadó film igazán kellemes csalódást okozott, nagy megelégedéssel álltam fel a képernyő elöl.

Mielőtt azonban részleteiben is ismertetném a filmet, jöjjön néhány száraz adat. A Frozen Flowert 2008 decemberében mutatták be a koreai mozikban, műfaját tekintve királydráma. A film rendezője és egyben forgatókönyvírója Yoo Ha semmit nem bízott a véletlenre, igazi szuperprodukciót készített, nem csak a 142 perces hossza, hanem 10 millió dolláros büdzséje is erről árulkodik. A szex, erőszak és vér kombinációja mindig nagy közönséget ültet a filmvászon elé, nem történt ez másképp a közel négy millió nézőt vonzó Frozen Flowerrel sem, azonban véleményem szerint nemcsak ennek köszönheti népszerűségét.

A film megértéséhez ugyan nem szükséges, mégis érdemes tisztában lenni néhány történelmi adattal. A mozi készítői bizonyára tudatosan nem nevezték meg a filmben szereplő királyi párt, azonban néhány elejtett apró utalás és a film végén látható festmény árulkodik nemcsak a korszakról, de az uralkodó személyéről is. Ezek szerint a történet valamikor a 14. század derekán játszódik Gongmin (vagy Kongmin) király uralkodása alatt (Goryeo-dinasztia, 918-1392). Korea két szomszédja, Kína és Japán mindig meghatározó szerepet töltött be az ország történelmében, nem volt ez másképp a Goryeo-dinasztia alatt sem. Gongmin uralkodása kezdetén Korea a Kínát uraló Jüan ház vazallusa volt, egészen a Jüan dinasztia bukásáig. Politikai, társadalmi reformkísérletei és törekvései egy független állam létrehozására nem tették túl népszerűvé sem a kínai uralkodóház, sem saját nemességének körében.

Gongmin király megpecsételve a két ország közötti „szövetséget” a jüan-ni Noguk hercegnőtvette feleségül. Kapcsolatuk nagyon szoros és bensőséges volt, de frigyük sokáig gyermektelen maradt, majd 16 év után a királyné teherbe esett, azonban a trónörökössel együtt belehalt a szülésbe. Felesége halála után a Király mély depresszióba zuhant és mentálisan instabillá vált. Fiatal férfiak társaságát kereste, akik végül a halálát okozták. A saját ágyában lett merénylet áldozata.(Forrás: wikipedia)

A film története és a valóság mutat némi hasonlóságot, de láthatólag a film készítői nem törekedtek a történelmi hűségre, sokkal inkább egy látványos, drámai fordulatokban gazdag kosztümös alkotással akarták gazdagítani a koreai filmművészetet.

A rövid történelemóra után, jöjjön a cselekmény dióhéjban. A Kunryongwe, a Király által létrehozott, fiatal férfiakból álló testőrcsapat. A fizikai felkészítés mellett az uralkodó gondoskodott arról, hogy testőrségének tagjai megfelelő szellemi oktatásban is részesüljenek. Kötelességtudatuk és hűségük megkérdőjelezhetetlen, minden pillanatban és helyzetben készek meghalni királyukért. A testőrség parancsnoka Hong Lim, rangját a harcművészetekben való jártasságának és éles eszének köszönheti, emellett különös kapcsolat fűzi az uralkodóhoz. Hong Lim a király első számú és egyetlen ágyasa, testőri teendői mellett, odaadó és alázatos szerető. Kettejük meghitt kapcsolata nem csupán testi vonzalom, a Királyt valódi és gyengéd érzelmek fűzik parancsnokához. Viszonyuk nyílt titok, nem csak az egész udvar és Hong Lim társai, de a Királyné előtt is. A Királynak, mint minden uralkodóház fejének egyik legfontosabb kötelessége, hogy örököst nemzzen, így biztosítva az éppen uralmon lévő dinasztia folytonosságát. Ez a feladat hatalmas teherként nehezedik az uralkodó vállára, melyet tovább fokoz a Jüan ház által gyakorolt nyomás. Tudván, hogy ő maga képtelen örökössel megajándékozni a trónt, kétségbeesett lépésre szánja el magát. Megkéri Hong Limet, hogy töltse az éjszakáit a Királynéval. Ezzel az uralkodó olyan lavinát indít el, mely gyökeres változást hoz mindhármuk életében. Az együtt töltött éjszakák alatt a Királyné és Hong Lim egymásba szeretnek, eleinte elfojtott érzéseiket pedig hamarosan már a Király előtt sem képesek titkolni. Így végül az országot sanyargató Jüanok, az állandó japán fenyegetések és az egyre erősödő belső viszályok közepette az uralkodó palotájában egy egészen másfajta háború veszi kezdetét. Hogy ezután miként alakul a három főszereplő sorsa természetesen a film végére kiderül.

A lélegzetelállító díszletek, és gyönyörű kosztümök mellett, a Frozen Flower talán egyik legnagyobb erőssége a szereplőkben végbemenő emocionális változások, valamint ezek hatásának ábrázolása.

A sok szereplőt felvonultató film története a három főszereplő köré épül. A karakterek szerethető, esendő emberek, cselekedeteik megkérdőjelezhetőek ugyan, ellenben érthetőek, így a néző könnyen bele tudja élni magát egy-egy szereplő helyzetébe.

A Király valódi művészlélek. Házassága minden szempontból kifogástalan, a Királyné gyönyörű és kívánatos. Az uralkodó mélységesen tiszteli és szereti feleségét, de igazi testi és lelki vonzalmat csak Hong Lim iránt érez. Kettejük között felfedezhető némi távolságtartás, ami talán a rangbéli különbség számlájára írható, de az tagadhatatlan, hogy a Király szerelmes. Talán uralkodói mivoltából és neveltetéséből adódik, hogy számára természetes minden alattvaló feltétel nélküli odaadása és pont ez a tulajdonsága az, ami vakká teszi, ha a saját érzéseiről van szó. Amikor Hong Lim és a Királyné szerelmére fény derül, a Király olyan szituációban találja magát, amely felett uralkodóként nincsen hatalma.

Hong Lim gyerekkora óta szigorú szabályok között él. Számára a hűség és a kötelességtudat olyan fogalmak, melyek meghatározták egész eddigi életét. Nehéz eldönteni, hogy valójában milyen érzések kavarognak a lelke mélyén, vajon túllépnek-e az alattvalói kötelességtudaton, vagy valódi szerelmet táplál az uralkodó iránt?! A Királynéval folytatott viszonya, testi kapcsolata egy nővel teljesen új és izgalmas tapasztalatot jelent a számára. Felborul a gondosan felállított fontossági sorrendje és az addigi életét meghatározó fogalmak másodlagossá válnak. Az ész és a lelkiismeret harcol a szívet ostromló új érzésekkel, a választás pedig nem olyan könnyű és egyértelmű, mint amilyennek első nekifutásra látszik.

A Királyné rendelkezik minden olyan tulajdonsággal, amik alkalmassá teszik címére. Férjével való kapcsolatát leginkább a kölcsönös tisztelet és a gyengéd szeretet jellemzi. Tökéletes harmóniában élhetnének, ha házasságukat nem árnyékolná be a Király homoszexualitása és ebből adódóan a trónörökös hiánya. Tíz év önmegtartóztatás után nem csak a testi örömök boldogságát ismeri meg Hong Lim karjaiban, hanem az igaz szerelmet is. Habár őrlődik az érzései és kötelességtudata között, akárcsak szeretője, ő az egyetlen olyan szereplője ennek a szerelmi háromszögnek, akinek nincs túl sok választási lehetősége. Mint Királyné nem csak az uralkodó felesége, hanem politikai árucikk is egyben, aki biztosítja a két ország közötti kapcsolatot és békét. Miután kiderül, hogy a szíve alatt hordja a várva várt trónörököst, végleg megpecsételődik a sorsa.

A Frozen Flower kétség kívül sokkal több pozitív tulajdonsággal bír, mint az általam eddig látott koreai alkotások. A kosztümök gyönyörűek, minden részletükben kidolgozottak és ez jellemző a díszletekre is. Azonban a pozitívumok mellett szeretnék megemlíteni néhány nekem kevésbé tetsző apróságot. Összességében nem panaszkodhatom a színészi játékra, de akadt néhány olyan jelenet, ahol hiányoltam a megfelelő mimikát, túlontúl kifejezéstelennek találtam az arcokat, leginkább a Hong Lim-et játszó színész esetében.

A film kritikáit olvasgatva többen kifogásolták, hogy látványosan kevés az alkotásban felcsendülő zene, ami valóban igaz, de szerintem ez nem feltétlenül baj. Nekem főleg a harcjelenetek alatt általában megszokott és hatásfokozó aláfestő zene az, ami hiányzott. Viszont a „csend” és a szereplők által tolmácsolt betétdalok, véleményem szerint nagyon jól passzoltak a film hangulatához és remekül hangsúlyozták a szereplők lelkében végbemenő folyamatokat, a felszín alatt szunnyadó és kimondatlan érzéseket.

A film erősen korhatáros, ez általában nem elrettentő tény, mégis szeretnék figyelmeztetni mindenkit, hogy a történet bővelkedik erőszakos harcokban és túlfűtött, kendőzetlen szexjelenetekben egyaránt. Ajánlom mindenkinek, aki elég felnőttnek érzi magát ahhoz, hogy az ismertető alapján megnézze ezt a remek alkotást és azoknak, akik rajonganak a kosztümös illetve az ázsiai produkciókért.

Corot

2 megjegyzés: