Sakuragi Yaya

Csillagjegye: rák
Vércsoport: A
Igazán élveztem ennek az ismertetőnek a megírását, mivel nagyon szeretem Sakuragi munkásságát. Valamint végre megengedhettem magamnak azt a luxust, hogy az összes fellelhető művét újraolvassam a napokban -sürgős lapbéli munkára hivatkozva. Ahogy azt már megszokhattuk, nem találtam az interneten semmiféle személyes információt róla, amit igazán sajnálok, de aki egészen véletlenül olvas a kanjikból, az megtalálhatja a naplóbejegyzéseit a művésznő hivatalos oldalán.
Első művét, a Prince’s Love Affairt 1998-ban jelentette meg a Shoubunkan, mely egy kedves kis oneshot két diák kapcsolatáról, melynek lezáratlan, de mégis sokatmondó vége már előrevetíti a mangaka mély érzelemábrázoló képességét. A tipikus Sakuragi stílus felismerhetetlen ennek a műnek a kivitelezésében, de ahogy az lenni szokott a későbbi évek (ami ha utánaszámolunk, nem kevesebb, mint 10 év) sokat csiszolnak rajta. Amit viszont még megemlítenék: azok a bizonyos, számomra hihetetlenül szórakoztató hangulatérzékeltetők, a sajátos pozíciót és arcjátékot felvevő kaktuszok a háttérben, amik az évek során sok munkáját végigkísérik.
Két évnyi hallgatás után jelenik meg első kötete az Outou Shobou jóvoltából, a Plus 20 no Kyori, amelyben egy 4 fejezetes fő sztori található, két diáktárs közötti kibékíthetetlen magasságkülönbözőségből adódó frusztráció feloldásáról és két oneshotot. Két év múlva ugyancsak az Outou Shobou szárnyai alatt olvashatóvá válik talán egyik legismertebb műve, a Netsuryou – Calorie, mely egy szerelmi háromszög néhol komikus, néhol drámai hangsúlyt kapó kibontakozását dolgozza fel. Ez a kötet már sokkal jellegzetesebb, a figurák letisztultabbak és már a tipikus Sakuragi féle stílusjegyeket is viselik: kissé elnyújtott arányok, hosszúkás arcok, férfias állak, erős vonalak, magabiztos mimikai ábrázolások, érzésektől üvöltő tekintetek. Nem sokkal később a Kadokawa Shoten jóvoltából elérhető lesz legnagyobb lélegzetvételű műve, a 4 kötetes Koi Cha no Osahou, melyet hamar licensz alá is vontak. Nekem csupán az első kötetet volt szerencsém olvasni, melyben a kissé energiatúltengéses Tokumaru és vérmérsékletileg szöges ellentéte, Hasune kapcsolatmetamorfózisának lehetünk tanúi. (Ennek a sorozatnak kiegészítő oneshotja a Hotel Traffic). Ugyancsak 2003-ban jelenik meg a Mizu no Kioku címet viselő oneshot gyűjteménye, szintén a Kadokawa Shoten-nek köszönhetően és a The Unbreakable Bone, melynek egyelőre csak a nevével és borítójával találkoztam, ami engem nem mellesleg mérhetetlenül kíváncsivá tett.
2005-ben a Tokuma Shoten neve alatt a Renai Kyoutei Nekegake Nashi!, a BIBLOS és a Libre Shuppan nevével pedig a Soba Ni Oitene lát napvilágot. Az utóbbi mű egy pár fejezetes darab, amit nagyon tudtam szeretni Yuzu karaktere miatt, aki mióta csak az eszét tudja, hercegként tekint a nála alacsonyabbra nőtt barátjára, Icchanra. A gondot nem is a nembeli azonosságban látja a főzőszakkörbe járó diák, hanem leginkább a méretbeli különbség aggasztja. Hiszen hogy lehetne átlagon felüli magassággal igazi hercegnő szerelme mellett? Kétségeit félretéve határozza el magát a ’hogyan váljunk tökéletes feleséggé'-ként emlegetett feladatra. Fáradhatatlan elszántsággal fejleszti konyhatündéri képességeit és alakjára is kínosan ügyel, nehogy ne lehessen majd átemelni őt a küszöb felett. Icchan egy hidegvérű seme, mint ahogy azt el is lehet várni egy olyan szeszélyes és összeszedetlen fiú mellett, mint Yuzu, (és nem mellesleg eszeveszetten jól néz ki Kyudo felszerelésében). Két év múlva ugyancsak a BIBLOS és Libre Shuppan gondozásában jelenik meg a Nee, Sensei?. Ebben a kötetben Isa sensei válik iskolai zaklatás áldozatául, méghozzá volt barátnőjének kisöccse, Homura által, aki egyben diákja is. Az első fejezet oneshot módjára (ugyanis eleinte nem volt a folytatás tervbe véve) igazán túlfűtöttre sikerült, ami nem várt sikereket ért el az olvasók körében. A folytatás ugyancsak tartja azt a bizonyos szintet, a karakterek gyönyörűek, a seme-uke közötti éles hasítás, amit fizikai felépítésükből adódó különbözőségükben próbálnak a mangakák legtöbbször érzékeltetni, itt teljesen hiányzik. Ez azonban már kevésbé mondható el 2008-as művéről, a Yume Musubi, Koi Musubi-ról, amit ismét a Kadokawa Shoten vállalt el. A még folyamatban lévő történet egy shinto pap és egy középiskolás fiú nem mindennapi kapcsolatáról fog szólni. Az első fejezet zárómondata pedig igen sokat sejtető: „Perverz dolgokat akarok veled csinálni.” – szólt a kisdiák hatalmas és papokat rossz útra csábító szemekkel.
Mangarajzoláson kívül regényillusztrációkkal is foglalkozik Sakuragi, ilyen például Shiira Go: Shinjuku Tantei vagy Barbara Katagiri: Karei naru Kohshu Ai mo Gotan című regénye.
Összefoglalva, sok rajongója, de ellenlábasa is van Sakuragi Yaya munkásságának, hiszen képes volt olyan egyedi rajztechnikával előrukkolni, ami megmásíthatatlanul rányomja bélyegét minden általa készített figurára. Nem lehet nem felismerni kézjegyét, főleg a későbbiekben felbukkanó műveit nézve. Ahogy már említettem a seme-uke koncepciót nem hangsúlyozza szélsőséges ábrázolásokkal, a karakterek férfiasak, erősek és mégis szépek. Megtalálta a tökéletes összhangot a férfi, mint fizikai jelenség és a férfi, mint kétségekkel, ki nem mondott érzésekkel küzdő ember megjelenítése között. Hiába magasak, izmosak és sajátos arányukban is tökéletesen kiegyensúlyozottak a szereplők, az a bizonyos Sakuragi-féle mimikai ábrázolás lehengerlő. Számomra az ívelt szemöldök, erősen kiugró állkapocs, határozott arcvonások, széles vállak, keskeny csípő, az elnagyolt és meghosszabbított vonások olyan ellenállhatatlan összképet adnak a mangaka munkájáról, ami alól nem tudom kivonni magam. Bizonyára tudatában van a művésznő tekintet- és érzelemábrázoló erejének, ugyanis sok a közeli kép, az arc áll a figyelem középpontjában, a szemekkel és finoman ívelt száj összehangolt játékával. Az egészalakos ábrázolások ritkák, de ha vannak, azok nagyon is a helyükön. Sokan jegyzik meg negatívumként a vékony és hosszított ábrázolást, ami néha tagadhatatlanul a túlzás fogalmát feszegeti (lásd. kezek és ujjak), de azt el kell ismerni, hogy egyénit teremtett.
A műveit vizsgálva elmondható, hogy sem a karakterek, sem a történetek nem túl bonyolultak. Érezhető, hogy a mangaka élvezi a komédiát, ezért ez általában minden művében megtalálható, s így a könnyed hangulat már alapjában adott. Viszont a yaoi buktatóiba nem esik bele, tehát az aktus nem az első szempont cselekményeiben, és a főszereplők mellett más olyan karakterek is megjelennek, akik egyéniséggel rendelkeznek, akár segítő, akár romboló szándékkal legyenek felvértezve. Szerintem egészen emberszerűek a szereplői. A szerelem és az érzelmek pont a rajztechnika miatt olyan könnyen átélhetőek, az aktusok pedig egészen izgalmasak, habár elsődlegesen nem azoknak az emléke marad meg az emberben.
A mangáit műfajilag négyféleképpen osztályozhatjuk: komédia, yaoi, shounen-ai, iskolai élet.
Az utóbbihoz annyit fűznék hozzá, hogy az iskolai lét igencsak kedvelt témái közé tartozik, ezért ezen intézmény sok sztori színtere, ami senkit se rettentsen el, ugyanis az unformisok igencsak(!!) az erősségei közé tartoznak.
Végül, hogy kinek is ajánlom őt és műveit? Nem tudok elfogulatlanul írni róla, ezért nem kell minden szavamat tényként kezelni, mindenki ízlés szerint szelektál. Aki szereti a különlegesen szépet, az andalítóan kedveset és a humort, az Sakurai mangáit lapozgatva biztosan szerelemre talál.
Művei
1998. Ouji sama no Renai Jijyou – A Prince’s love affair (Shoubunkan), oneshot
Scanlation: Biblo Eros
2000. Plus 20cm no Kyori – Just 20cm Away From You (Outou Shobou, Kaiousha), 1 kötet + 2 oneshot
Scanlation: Tsuyu Translations
2002. Netsuryou - Calorie (Outou Shobou), 1 kötet
Scanlation: Memory for you
2003. Koi Cha no Osahou – The Etiquette of Tea (Kadokawa Shoten), 4 kötet
Angol kiadás: Blu Manga
2003. Hotel Traffic (Kadokawa Shoten), oneshot
Scanlation: Sakuragi Yaya Livejournal Community
2003. Mizu no Kioku – Watermemories (Kadokawa Shoten), oneshotok
- The memory of water
- Forecast of Life's Springtime
- A Child's Belongings
- Sweet Home, Bitter Brother
- Paradise Game
Scanlation: Hochuuami
2003. The Unbreakable Bone, oneshot
2005. Renai Kyoutei Nekegake Nashi! – Romance Agreement: Don’t Steal a March on me! (Tokuma Shoten), 1 kötet
Scanlation: Memory For You, Pecatore Sanctuary
2005. Soba Ni Oitene (BIBLOS, Libre Shuppan), 1 kötet
Scanlation: Memory For You
2007. Nee, Sensei? (BIBLOS, Libre Shuppan), 1 kötet
Scanlation: Forever More (folyamatban)
2008. Yume Musubi, Koi Musubi (Kadokawa Shoten), folyamatban
Scanlation: Dangerous Pleasure
Miharu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése