2013. szeptember 13., péntek



Brokeback Mountain/Túl a barátságon – amerikai film 2005 by Arita

Rendezte: Ang Lee
Főszereplők: Heath Ledger Jake Gyllenhaal
Műfaja: romantikus dráma


Hosszú ideig úgy gondoltam, hogy nem fogok ismertetőt írni erről a filmről, hiszen a férfi-férfi kapcsolatot ábrázoló mozik között nem hiszem, hogy van ismertebb nála. Már a megjelenésekor nagy figyelmet keltett, sok vitát váltott ki, és számos elismerést is kivívott. Három Oscart és négy Golden Globe-ot nyert, itthon is sokáig játszották a mozik, aki akarta, már évekkel ezelőtt megnézte, és a net is tele van a róla szóló jobbnál-jobb cikkekkel. Viszont ez az egyik kedvenc filmem, az első alkotás, amelyet láttam a témában, ezért úgy döntöttem, hogy végül is, miért ne? Egy cikkel több, vagy kevesebb, már úgysem számít, és talán lesz olyan is, akinek tudok újat mondani.

A film alapja Annie Proulx amerikai írónő azonos című 1997-ben íródott novellája, amely magyarul Közel s távol címen jelent meg. Az írónő 1935-ben, Connecticut államban született, így elég sok saját tapasztalattal rendelkezik a 60-as, 70-es évek Amerikájának közép-nyugati farmervilágáról, amelyet Móricz Zsigmondhoz méltó realizmussal és mégis kifinomult érzékenységgel ábrázol. Realista nézőpontját a film készítői is átvették, ennek köszönhetően a vásznon valódi drámát, nem holmi csöpögős giccset láthatunk – a forgatókönyvírókat, Diana Ossanát és Larry McMurtyt, Oscar-díjjal is kitüntették munkájukért. A jó forgatókönyv persze nem lett volna elég a sikerhez.

Kellett hozzá egy olyan zseniális rendező is, mint a tajvani Ang Lee. A homoszexualitás - nem meglepő módon - érzékeny témának számít Hollywoodban, ezért került a film egy „kívülálló” kezébe, aki korábban az Értelem és érzelemmel, és a Tigris és a sárkánnyal már megmutatta, mire képes. A Brokeback Mountainnel ismét nagyot alkotott, és megérdemelten vihette haza a legjobb rendezőnek járó Oscart. Mindenféle sallang vagy belemagyarázás nélkül mutatja be a két szereplő kapcsolatát, nem ítélkezik, nem von le tanulságokat. Nem boncolgatja a meleg-lét kérdéseit, hanem a dolog emberi oldalára fókuszál. Főként a jellemábrázolásra koncentrál, s ezzel a színészeket állítja nagy feladat elé. Szerencsére már a mellékszereplők is kiemelkedők, Heath Ledger és Jake Gyllenhaal pedig mindketten hatalmasat alakítanak. Gesztusaikkal, beszédmódjukkal életre keltik a karaktereket és tökéletesen adják át a legmélyebb érzelmeket is úgy, hogy mindvégig meggyőzőek, és abszolút férfiasak maradnak.

A film történetét szerintem mindenki ismeri, ha máshonnan nem, hát hallomásból. Az 1960-as évek elején két fiatal cowboy, Ennis del Mar és Jack Twist, nyári munkára szegődik a Wyoming államban található Brokeback-hegységben. (A hegység egyébként csak a filmben létezik.) Feladatuk a birkák őrzése lesz, de a közös munka során mind érzelmileg, mind testileg nagyon közel kerülnek egymáshoz. Azonban mindketten ragaszkodnak hozzá, hogy nem melegek, ezért szerződésük lejártával elválnak útjaik. Ennis feleségül veszi kedvesét, Almat, Jack pedig sikerrel beházasodik egy gazdag, mezőgazdasági gépek eladásával foglalkozó családba. Kívülről nézve úgy tűnik, hogy mindkét férfi megállapodott – de egyikük sem tudja elfelejteni a Brokeback-hegyen történteket. Négy évvel első találkozásuk után Jack meglátogatja Ennist, és a régi tűz újraéled bennük. Nyilvánvaló, hogy a testiség fontos szerepet játszik ebben, de romantikus szerelmi vallomások nélkül is magától értetődő, hogy a két szereplőt mély szerelem is összefűzi. Ettől kezdve évente párszor több napos, közös horgászkirándulásra indulnak a Brokeback-hegyre. Ezek a találkozások tartják bennük a lelket az évek során, de egy idő után kevésnek bizonyulnak, Jack és Ennis mégsem jutnak el soha odáig, hogy felrúgva addigi életüket, nyíltan felvállalják egymás iránt érzett szerelmüket. Egyre ritkábban találkoznak, a távolság és a mindennapi élet gondjai eltávolítják őket egymástól. Ennis csendben szenved, míg Jack mexikói prostituáltak és a környeztében található meleg férfiak igénybevételével próbálja megszerezni, amire vágyik. Ez lesz a végzete – hogy kik a gyilkosai, nem tudjuk meg, de a néző számára nyilvánvalónak tűnhet, hogy nem baleset okozta a halálát, amint azt felesége telefonon közli Ennissel.

Ha líraian akarok fogalmazni, akkor azt mondhatom, hogy ezt a történetet nyugodtan értelmezhetjük társadalom által el nem fogadott, titkolnivaló szerelem balladájaként. Részben azért is jut eszembe róla ez a szó, mivel a film zenéje – amelyet Gustavo Santaolalla szerzett és szintén Oscarra érdemesnek találtatott – csodálatos, átjárja az egész alkotást, együtt él vele és kiemeli a lényegét.

Másrészt pedig jellemző rá a kevés szóval sokat mondó népballadák szűkszavúsága, homálya és tragikuma, s mint a balladák általában, a Brokeback Mountain is egyszerre tud fájdalmasan realista és szívbemarkolóan költői lenni.

Mindenképp realista jellemző a cowboyok életének bemutatása. Sokan azért nevezik korszakalkotónak ezt a filmet, mivel „melegnek” ábrázol két olyan karaktert, akiket az eddigi alkotásokban általában akár pozitív, akár negatív szerepben, de mindig „igazi férfiként” jelenítettek meg. Ez kétségkívül így van – több helyen is említik, hogy ez olyasmit jelent az amerikaiak számára, mintha mondjuk Supermant ábrázolnák homoszexuálisként – de szerintem a film nem csupán emiatt érdekes.

A cowboy, aki mindig a szabadság megtestesítője, a vadnyugati filmek hőse volt, itt egyszerű munkavállalóvá degradálódik. Sem Ennis, sem Jack élete nem könnyű. Mindketten szegény farmercsaládból származnak, ahonnan munkabírásukon kívül nem sok örökséget hoztak magukkal. A komoly, csendes Ennis korán árvaságra jutott, célja az, hogy összehozza a családalapításhoz szükséges pénzt, a könnyelműbb, vállalkozóbb szellemű Jack pedig rodeósztár szeretne lenni. Az életük érzelmileg sivár, munkaadóik úgy beszélnek velük, mint a kutyával, fizetésük szűkös. Miután családot alapítanak sem lesz sokkal jobb a helyzetük. Ennis szinte agyondolgozza magát, hogy eltartsa az övéit, mégis nehéz körülmények közt élnek: lepattant lakás, síró gyerek, szürke arcú, fáradt feleség várja haza. Jacknek – bár jó anyagi helyzetbe közé kerül – folyamatosan nyelnie kell apósa bántó megjegyzéseit, de nem tehet mást, hiszen tőle függ a megélhetése. Feleségükkel sincs igazán mély, jó viszonyuk. Ennis szereti Almát és a gyerekeket, mindent megtenne értük, de másba szerelmes s ez eltávolítja őket egymástól. Alma véletlenül tudja meg, hogy férjének egy másik férfival van kapcsolata – szenzációs az a jelenet és Michelle Williams alakítása - és bár akkor nem teszi ezt szóvá, hamarosan beadja a válópert. Jack és a felsége nem illenek egymáshoz, házasságuk üres héj csupán. Mindkét főszereplő élete a nehézségekről és az elvárásoknak való megfelelésről szól, és ők férfitól elvárható keménységgel állnak helyt.

Ebből a sivár szürkeségből úgy emelkedik ki a festői szépségű Brokeback-hegy, mint egy kis darab Paradicsom. Ennis és Jack itt találtak egymásra, itt kaptak egymástól szeretetet, törődést, itt lehettek önmaguk. A szerelemmel együtt a tökéletes szabadság érzését is megismerhették, és ez mindig visszahúzza őket ide. Az itt játszódó jelentek gyönyörűek, nincs bennük semmi hatásvadász vagy művi. Az érintetlen és vad természeti környezet a szememben nem csupán díszlet – hanem a tilalmak és a társadalom által ránk rótt korlátok nélküli, szabad élet szimbóluma. Itt sem könnyű, hiszen a természet kegyetlen, egyszerre sújtja az embert ragadozó farkasokkal és dühöngő viharokkal, de sohasem ítél meg az alapján, hogy kit szeretsz. Meg kell felelni itt is és megállni a próbákat, de ez a megfelelés nem áll szemben az ember természetes késztetéseivel. A keményen dolgozók meglelhetik a boldogságukat és megtalálhatják a helyüket anélkül, hogy meg kéne tagadniuk önmagukat és az érzéseiket.

A két főhősnek viszont csupán lopott napok-hetek jutnak ebből a paradicsomból. Kettejük közül ugyan Ennis a keményebb, férfiasabb karakter, de Jack merészebb és optimistább. Ő kész lenne felvállalni az Ennissel való kapcsolatát és valahol máshol együtt újrakezdeni. Ennis viszont még házassága felbomlása után is túlságosan fél a következményektől és a társadalom reakciójától – gyerekkorában apja megmutatta neki egy idős, homoszexuális férfi holttestét, akit a falujabeliek gyilkoltak és csonkítottak meg, mert egy másik férfival élt együtt. A sors akaratából Jack ér hasonló véget, de Ennis is kiszakad abból a társadalomból, amelynek korábban érzelmeit elnyomva próbált a része maradni. Magányosan, egy lakókocsiban éldegél, őrizve a Jack iránti szerelmének emlékét.

Rengeteg említésre méltó jelenet és színészi alakítás van még a filmben, de ezeknek felfedezését inkább azokra hagyom, akik megnézik – vagy újranézik. Akik eddig nem azért nem látták, mivel filmben nem érdekli őket a „yaoi”, azoknak bátran ajánlom, mert a tragikus végkifejlet ellenére is gyönyörű, felemelő alkotás.

Arita

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése