2013. szeptember 13., péntek


Farewell my Concubine - kínai film (1993) ismertető by Corot

Rendezte: Kaige Chen
Szereplők: Leslie Cheung,
                  Gong Li, Fengyi Zhang
Műfaj: dráma


Hazudnék, ha azt mondanám, most találkoztam először a Farewell my Concubine, vagyis az Isten veled ágyasom című alkotással. Amikor sok-sok évvel ezelőtt véletlenül belefutottam valamelyik tévéadón, bizonyára harmatos koromnak köszönhetően hosszúnak és nehezen emészthetőnek éreztem, de így másodszori nekifutásra be kell, hogy valljam teljesen lenyűgözött. A film alapjául szolgáló regény Lilian Lee műve, de ugyanezzel a címmel egy nagyon népszerű pekingi opera is büszkélkedik, ami fontos szerepet játszik a film történetében.
A kínai színháznak nem sok köze van az Európában ismert „klasszikus” operához. Jóval összetettebb művészeti forma, más a gondolati háttere, más az ének- és mozgáskultúrája, színpadát más törvények irányítják, és más közönséghez szól. Mivel a műfaj ennyire ismeretlen terep a fehér ember számára, hadd osszak meg néhány alapinformációt erről az egzotikusnak tűnő világról.

A kínai opera egy népszerű drámai és színházi stílus, melynek eredete az i.e. III. századra tehető, s számos ága van, melyek közül a legnevezetesebb a pekingi opera. Amikor a 18-19. század fordulóján sok színjátszó csoport érkezett Pekingbe, az ország más-más területein kialakult színjátékstílusok összefonódtak és egységes műfajjá alakultak. Így jött létre az akkori császárvárosban összegyűlt színtársulatok közös munkájának eredményeképpen a pekingi opera, melynek színpada általában teljesen csupasz. Díszlet hiányában a cselekmény helyét és idejét mindenkor a szereplők határozzák meg. A színjátszást szabályok által rögzített mozdulatok, taglejtések, arcfestés és kosztüm jellemzi, de elválaszthatatlan része az akrobatika is. A legapróbb mozdulat is kidolgozott koreográfia szerint történik. Minden lépésnek, kéztartásnak vagy szemmozdulatnak jelentése van, akárcsak a jelmezeknek és a hozzájuk tartozó kiegészítőknek, kellékeknek. A pekingi operán belül majdhogynem külön művészi ágnak tekinthető az arcfestés. Az egész arcot befedő festés színeinek ugyanolyan nagy a jelentősége, mint a jelmezeknél.

A pekingi operában hagyományosan négy alapvető szerepkört különítenek el: a férfi (középkorú férfi, fiatal férfi, írástudó és katona), a nő, a nagyhatalmú férfi (császár, istenség, hadvezér) és a bohóc szereptípusát. A szerepköröket az arcfestés, a kosztüm és a különböző mozdulatsorok jellemzik. Az opera színésztanoncai tanáraik döntése alapján nagyon korán specializálódnak az alkatuknak leginkább megfelelő szerepkörre, és abban fejlesztik tökélyre tudásukat.

A diákok folyamatos, igen kemény tréninget kapnak. 7-12 éves korukban kerülnek be az iskolába, ahol huszonéves korukig tanulják az éneket, a mozgást és a színpadi fortélyokat. A képzés során a tanoncok (szerepkörük szerint) elsajátítják a leghíresebb és leggyakrabban játszott pekingi operákat, számos híres szerep van tehát a tarsolyukban, mikor kikerülnek az intézetből, és ezen a ponton térjük is vissza a filmhez.(forrás: terebess)

Az Isten veled ágyasom története épp egy ilyen színésztanodában kezdődik. 1924-et írunk, amikor egy szerencsétlen prostituált azzal próbál segíteni magán, hogy fiát színésztanoncnak adja. Mivel a kis Dieyi hat ujjal született, az iskola vezetője, Guan mester nem akarja befogadni. Rossz ómennek tartja ezt az apró testi fogyatékosságot, ezért a kétségbeesett anya nemes egyszerűséggel levágja az ijedt fiú felesleges ujját. Ezek után már semmilyen akadály nem tornyosul Dieyi színészkarrierje előtt. A fiúnak azonban hamar szembesülnie kell a ténnyel, hogy az út, ami a színész mesterséghez vezet, bizony szúrós rögökkel van kirakva.

Az iskola leginkább egy katonai kiképzőtáborhoz hasonlít, ahol a tanárok nem tűrnek semmilyen hibát vagy fegyelmetlenséget, és minden vétséget szigorúan megbüntetnek. Dieyi több tucat társával együtt kénytelen elviseli a mindennapos testi fenyítést és a megaláztatásokat. A közös szenvedés összekovácsolja a színész tanoncokat. Dieyi is barátra és színpadi társra talál Xiaolou-ban, miután az idősebb fiú vállalva a fájdalmas verést társa segítségére siet. A film kettejük fura kapcsolatát kíséri végig.

Sok évvel az iskolai megpróbáltatások után Dieyi és Xiaolou ünnepelt sztárjai lesznek a pekingi operának és épp az Isten veled ágyasom című darabbal hódítják a közönséget. Az opera története Chu állam királyáról, Xiang Yuról szól, aki Kína egyesítéséért harcba indul a Han dinasztia alapítója, Liu Bang ellen. Miután Xiang Yu teljes vereséget szenved és Liu Bang csapatai körbezárják, magához hívatja kedvenc ágyasát Yu-t. A király szeretője felismervén kilátástalan helyzetüket szeretne osztozni uralkodója sorsában, illetve halálában, de a király visszautasítja ágyasa kérését. Azonban amikor Xiang Yu figyelme másfelé irányul, Yu megöli magát a király kardjával.

A hosszú évek kemény munkája és a temérdek szenvedés mindkét fiúban mély nyomokat hagyott, főleg Dieyiben, akit törékeny alkata női szerepkörbe skatulyáz. Eleinte nagyon nehezen barátkozik meg a ráerőltetett szerepkörrel, később azonban – hogy ne veszítse el Xiaolou barátságát – nemcsak beletörődik az elfogadhatatlanba, de visszafordíthatatlanul azonosul női szerepével (jelen esetben Yu-val az ágyassal). Ez főként Xiaolouval (aki a színpadon Xiang Yu megtestesítője) való kapcsolatára gyakorol mély hatást, hisz ragaszkodása színpadi társához jócskán túlfeszíti a barátság kereteit. Mikor Xiaolou feleségül veszi, az akkor még prostituáltként dolgozó, de rendkívül ambiciózus Juxiant, öntudatlanul rombolja szét Dieyi tökéletesen felépített illúzióját. A kettejük harmonikusnak tűnő kapcsolatába „belerondító” harmadik ádáz harcot indít a „két nő” között Xiaolou kegyeiért. Hármuk élete ezek után szorosan összefonódik, szerelem, gyűlölet, szenvedély, magány és fájdalom lesz a társuk azon a hosszú úton, melyen együtt ballagnak végig a kínai történelem legrázósabb időszakán. Történetük megrendítő, tragikus, és valahol beteges is. A film a ragaszkodás egy olyan formáját tárja a néző elé, mely a maga módján csodálatos ugyan, de mindent és mindenkit romokba dönt maga körül. A karakterek nagyon életszerűek, az érzéseik és ebből fakadóan a cselekedeteik teljesen érthetőek. Dieyi, akit édesanyja magára hagyott egy kegyetlen világban, és akinek Xiaolou lesz az egyetlen támasza olyannyira összefonódott női szerepével, hogy már nem tud különbséget tenni valódi énje és a színpadon játszott karaktere között. Ragaszkodása barátjához nemcsak egy szerelmes férfi ragaszkodása, hanem a hűséges ágyas Yu szerelme uralkodója iránt. Juxiant más célok vezérelték Xiaolou karjaiba. Eleinte nem feltétlenül a nagy szerelem köti a férfihez, a házasság afféle menekülés a számára, menekülés a piros lámpás negyedből egy jobb élet felé. Később azonban őszinte érzelmek és vad szenvedély alakul ki kettejük között.Az egymással viaskodó szerelmesek egyetlen dologban hasonlítanak egymásra, mint valami fuldokló úgy kapaszkodnak a kiszemelt férfibe, és minden eszközt bevetnek, hogy megtartsák Xiaolout. A ripacs színész minden attitűdjét magán hordozó Xiaolou, tehetetlenül szemléli az eseményeket és mivel választani képtelen, ide-oda sodródik két társa között. Olyan háború zajlik körülötte, illetve a kegyeiért, melyből senki sem kerülhet ki győztesként.

Biztos sokan vannak, akik vehemensen tiltakoznának, de szerény személyem ázsia filmben még nem találkozott olyan színészi teljesítménnyel, mint az Isten veled ágyasomban. A Dieyi szerepébe bújt Leslie Cheung és az exprostit játszó Gong Li zseniálisan hozták a karaktereiket, és az alakításuk nagyon sokat hozzátesz ez egész történet sodró érzelemi kavalkádjához. Az általuk megszemélyesített karakternek vannak szerethető és kevésbé szerethető tulajdonságaik, de a két színész olyan kézzelfogható töltetet ad Dieyinek és Juxiannak, ami mindkét karaktert esendővé és így szerethetővé teszi. De nemcsak a színészek játéka pazar, a kínai operát alaposan bemutató díszletek és kosztümök is gyönyörűek, minden egyes részletükkel közelebb viszik a nézőt ehhez a varázslatos világhoz.

Az Isten veled ágyasom 1993-ban debütált és Kaige Chen keze munkáját dicséri. Ahogy írtam az ismertető legelején, a film alapjául Lilian Lee műve szolgált, aki talán szerencsére, a forgatókönyv megírásából is kivette a részét. Azon túl, hogy engem lenyűgözött, a történet nagyszerűségét mi sem bizonyítja jobban, mint a bezsebelt díjak (Bafta, Arany Pálma, Golden Globe). A film egy szomorú apropója, hogy Leslie Cheung, aki egyébként kora egyik legnépszerűbb ázsiai pop- és mozisztárja volt és az ázsiai hírességek között elsőként vallott biszexualitásáról sajnos már nincs az élők sorában. Leugrott egy hongkongi luxushotel legtetejéről, és aki ismeri a munkáit (mint az Édes kettes című meleg film), az bizonyára egyetért velem abban, hogy egy nagyon tehetséges színésszel lett kevesebb az ázsiai filmipar.

Elsősorban az érettebb korosztálynak ajánlom ezt a remekművet és nem azért, mert szexuálisan túlfűtött, vagy erőszakos. Az Isten veled ágyasom nagyon mély és sokak számára bizonyosan betegesnek tűnő érzelmek útvesztője. Nyomasztó hangulatú, szomorú film. Igazán nyugodt szívvel csak a drámára és a nagy, de nem feltétlenül romantikus érzelmekre éhezők számára merem ajánlani.

Corot

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése