2013. szeptember 13., péntek


Lan Yu – kínai film (2001) ismertető by Corot

Rendezte: Stanley Kwan
Szereplők: Hu Jun, Liu Ye
Műfaj: dráma
Magyar felirat: Yaoiorden 


Stanley Kwan hong kong-i születésű kínai rendező és producer. Egyike azon ázsiai hírességeknek, akik nyíltan vállalták homoszexualitásukat, ami nem kis merészség egy olyan országban, ahol 1997-ig az azonos neműek közötti szexuális kapcsolat bűncselekménynek számított, és a homoszexualitás csak 2001-ben került le a mentális betegségek listájáról (forrás: http://nol.hu).
Lehet, hogy az utóbbi években számos előrelépés történt a melegjogok terén, de a kínai szórakoztatóiparban még mindig nagyon óvatosan bánnak a témával, ami nagyrészt a szigorú cenzúrának köszönhető. Számos példája van annak, hogyan próbálják a szőnyeg alá söpörni a társadalmilag nem elfogadott alkotásokat, és milyen akadályokba ütközik egy nem kívánatos témákat boncolgató produkció. Lou Ye kínai rendező (akit legutóbb 5 évre eltiltottak a filmezéstől) 2009-ben állítólag titokban forgatta kis digitális kamerákkal a Tavaszi láz című melegekről szóló románcát. A Brokeback Mountain (2005) forgalmazását egyszerűen betiltották Kínában, és hogy valami friss is legyen a listán, legutóbb a nagy sikerű Felhőatlaszból (2012) vágott ki a kínai cenzúra 40 percnyi anyagot, többek között a homoszexuális szálat is. Ha lehet hinni az interneten terjedő infóknak, akkor ezen ismertető apropója, a Lan Yu is hasonló módon, fű alatt készült. Stanley Kwan az egész filmet nagy titokban, a kormányzat engedélye nélkül forgatta.

A Lan Yu előélete is meglehetősen „kalandos”. Maga a film egy olyan regény adaptációja, ami soha nem jelent meg könyv formájában. Lan Yu történetét egy ismeretlen kínai író vetette papírra Pekingi történet címmel, de mivel két meleg férfi tragikus kapcsolatát meséli el, és megemlékezik benne a Tiennanmen-téren történt mészárlásról is, egyetlen kiadó sem vállalta a publikálását. A magát ismeretlenségbe burkoló író így az egész regényt felpakolta az internetre. Itt bukkant rá Zhang Yongning (kínai színész), aki megmutatta az irományt Stanley Kwan-nak, és ami ezután következett, ma már történelem.

A film történte Pekingben játszódik a 80-as, illetve a 90-es évek elején (amikor a kínai reformtörekvéseket a liberális elveket valló kínaiak - elsősorban diákok - hangos tüntetésekkel akarták kiharcolni). Ebben a zűrzavaros időszakban ismerkedik meg egymással Hangdong a sikeres kínai üzletember és a fiatal építészhallgató, Lan Yu. Az egy éjszakás ismeretségnek induló kalandból hosszú és fájdalmas buktatókkal tarkított kapcsolat kerekedik.

Hangdong középkorú férfi, akinek jól menő vállalkozása van és nem mellékesen egy magas pozíciót betöltő kormányhivatalnok fia. Ebből adódóan homoszexualitását melegbárokban és utcákon felszedett egyéjszakás kalandokban éli ki. Közeli barátai előtt nem titkolja szexuális hovatartozását (bár nem is reklámozza), de félve a következményektől, nyíltan nem vállalja, hogy a saját neméhez vonzódik. Ez a kettős élet látszólag tökéletesen kielégíti a szükségleteit, nem vágyik se többre, se kevesebbre. Lan Yu-nak is hamar értésére adja, hogy ami kettejük között zajlik, mulandó románc csupán, nem életre szóló szerelem. Azonban a fiatal diáknak más elképzelései vannak a kapcsolatukról. Számára Hangdong sokkal több egy egyszerű futó kalandnál. Nemcsak az első szexuális élményt jelenti a számára, hanem az első homoszexuális kapcsolatot is. Lan Yu egy okos, de naiv fiú, aki éli a csóró egyetemisták életét, keresi önmagát és sodródik az árral. Kettejük közt van egy áthidalhatatlannak tűnő generációs szakadék. Amíg Hangdong, elrejtve homoszexualitását, próbál megfelelni a társadalmi elvárásoknak, addig Lan Yu, ahogy akkoriban minden egyetemista, lázad a rendszer ellen és nem érzi szükségét, hogy szexuális vágyait eldugott motelekben élje ki. Ez az ellentét kettejük között többszöri szakításhoz, majd kibéküléshez vezet, amíg Hangdong rá nem ébred, hogy szélmalomharcot vív. Hosszas vívódás és egy alibi házasság után be kell látnia, hogy minden hiába.

Hangdong helyzete egyáltalán nem áll távol a valóságtól, hiszen a hivatalos statisztikák szerint Kínában kb. 30 millió homoszexuális él, de többségük nem vállalja fel másságát. A szégyenérzet, a tradíció és a családi nyomás a leggyakoribb okai annak, hogy a meleg kínai férfiak túlnyomó többsége, titkolva másságát, megnősül. Stanley Kwan filmje éppen attól olyan zseniális, hogy a maga egyszerűségében, mindenféle túlzó drámaiság nélkül mutatja be a nagy kínai valóságot. Hangdong és Lan Yu kapcsolata teljesen életszerű és a két főszereplőt játszó színészpáros között vibráló kémia csak még kézzel foghatóbbá teszi kettejük románcát. Hu Jun vérbeli színpadi színész, tökéletes választás volt Hangdong szerepére és az akkor újoncnak számító Liu Ye-nek is remekül áll Lan Yu karaktere.

A címválasztás első blikkre téves következtetésekre adhat okot, hiszen a történet fókuszában Hangdong gondolatai, az idő múlásával változó érzései állnak. Azonban a film végére világossá válik – és így a cím is értelmet kap - hogy mindezen változások mozgatórugója, maga a címszereplő Lan Yu. A film talán egyetlen negatívuma a történet tragikus befejezése, amit teljesen szükségtelennek és a történet tiszta egyszerűségét alapul véve, túlságosan melodramatikusnak éreztem. Ennek ellenére úgy gondolom, hogy a Lan Yu egy nagyon szép és a valóságtól egyáltalán nem elrugaszkodott szerelmi történet, amit bátran ajánlok mindenkinek, aki rajong a meleg filmekért.

Corot

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése